Het is hier fantastisch - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Rianne Boenink - WaarBenJij.nu Het is hier fantastisch - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Rianne Boenink - WaarBenJij.nu

Het is hier fantastisch

Blijf op de hoogte en volg Rianne

28 Maart 2016 | Spanje, Madrid

En toen was het al weer een maand geleden dat ik mijn laatste blog heb gemaakt, dus hoog tijd voor een nieuwe :) Oef waar moet ik beginnen ;)

4 weken geleden ben ik met een collega en haar gezin een middag naar het kasteel hier in Madrid geweest. En van de weinige dagen dat ik hier regen heb gezien en zelfs natte sneeuw :) Na een kijkje in het kasteel zijn we tappa's wezen eten in een cafe en hebben we over een marktje gelopen op het plein bij het kasteel.

De week daarna kwam Jos bij mij op bezoek. Vrijdagavond hebben we het centrum onveilig gemaakt, lekker rond gelopen en dingen bekeken. Zaterdag zijn we eerst naar Retiro gegaan, het grote park in Madrid. Daar was een tentoonstelling van artsen zonder grenzen waarbij je met een 360 graden bril op een filmpje kon kijken over Syrie en Bangladesh. Met die bril op kon je je hoofd bewegen en daarmee het beeld 360 graden laten draaien, echt heel bijzonder. Vervolgens zijn we naar de andere kant van het centrum gegaan om daar met de Teleferico ( een soort skilift) langs het paleis en over de rivier de heuvels in te gaan. Daar hebben we een rondje gelopen en wat gedronken op het uitkijkpunt. 's avonds zijn we nog naar het Sophia museum gegaan met moderne kunst. Jos en ik vonden het beide helaas niet zo bijzonder, maar het was gratis dus dat scheelt :)
Zondag zijn we met de trein naar Toledo gegaan, een middeleeuws stadje onder Madrid gelegen in de heuvels. Vroeger woonden hier christenen, moslims en joden allemaal samen, dat is goed terug te zien aan de verschillende gebouwen. We hebben hier een hele dag rond gelopen door de smalle straatjes en over de oude bruggen,samen met nog een heleboel andere toeristen ;) Natuurlijk hebben we ook lokale tappa's gegeten in een restaurant :)
Dit zelfde weekend is ook mijn nieuwe huisgenoot Mireia in ons appartement gekomen. Het is een leuk meisje waar ik het goed mee kan vinden. Dus ik hoop dat zij niet gelijk het huis uit vlucht als onze huisbazin weer eens op bezoek komt. Rond 20 april komt ook een ander nieuw meisje weer in het huis wonen, dus dan zijn we weer compleet :)

Vorig weekend heb ik niet zoveel bijzonders gedaan. Ik ben met Mireia in de buurt gaan wandelen en ik heb het huis schoon gemaakt. (haha moet ook gebeuren) Ook ben ik begonnen met game of thrones kijken, wat ik niet had moeten doen, want ik heb er zoals verwacht gelijk een verslaving aan over gehouden ;)
Op mijn stage gaat het ook goed. Mijn eerste resultaten lijkengoed. Nu verder met wat verdiepende analyses en hopelijk volgende week of de week erna aan de slag met de genetische kant van mijn onderzoek.

Dit weekend ben ik naar Granada geweest. Een stadje in zuid spanje, Wat heb ik daar een top tijd gehad! Ik zat in een backpackers hostel in het centrum van Granada in een 10 persoons kamer. Ik heb veel nieuwe mensen ontmoet in het hostel en in de restaurants. Het was wel een uitdaging om het hostel te vinden. Op mijn bus ticket vanuit Madrid stond alleen Granada, dus ik had aangenomen dat ik op het treinstation zou aankomen, ongeveer 20 min lopen van mijn hostel. Echter bleek bij aankomst dat ik in een groot busstation aankwam 5km verder weg. Er liepen agenten op straat dus ik aan hun de weg vragen, spreken geen engels. hahahaha zucht. Ok dan ga ik weer naar binnen in het busstation naar de touristoffice, daar was niemand. Oke dan ga ik nu naar de ticketbalie. Daar was een jonge vrouw die wonderbaarlijk genoeg engels sprak en me zij dat ik het beste bus SN1 kon nemen naar de Kathedraal van Granada. Toen ik naar buiten liep stond de SN1 al voor mijn neus, dus ik kon gelijk mee.
In een halte waar veel mensen uitstapten ben ik ook uitgestapt omdat dit in de buurt van de kathedraal was, maar ik nog steeds geen idee had waar precies, gelukkig waren er een heleboel vriendelijke mensen op straat die je graag helpen de weg te vinden. Eenmaal aangekomen in het hostel ben ik met een paar van mijn nieuwe hostelgenoten de stad ingegaan om wat te eten en daarna tappa's met bier te drinken.
Op goede vrijdag ben ik 's ochtend met Eduard en Carlos de stad ingegaan we hebben de kathedraal bezocht en nog wat andere kleinere kerken en een museum. En we hebben door het centrum gewandeld langs fonteinen, parken en oude poorten. 'S middags ben ik met een tour mee geweest vanuit het hostel. Deze tour was echt heel leuk omdat we niet naar de meest toeristische dingen gingen maar juist naar de bijzondere plekken die niet heel bekend zijn. Toen we net vertrokken waren uit ons hotel werd onze weg al geblokkeerd door een processie. Een grote optocht van de rooms-katholieke kerk waarbij mensen met gewaden e.d. over straat een grote optocht vormen en op hun schouders enorme beelden van Jezus en Maria dragen. Deze optochten vinden de hele week door de hele stad plaats, en je komt ze werkelijk overal tegen :) Gelukkig konden we achter de stoet langs lopen en zo onze weg vervolgen. Eerst zijn we naar een wijk gegaan waar een straatartiest enorme schilderingen op de muren heeft gemaakt, en we zijn ook langs zijn huis gelopen, die natuurlijk ook helemaal vol geschilderd was. Vervolgens zijn we langs de Allhambra gelopen, (een groot paleis.) om naar een andere wijk te lopen waar mensen op de heuvel in grotten wonen. Ze hoeven dan geen geld te betalen en hebben waak geen stromend water of elektriciteit,behalve sommigen die zonnepanelen hebben. Het voordeel van deze grotten is dat het altijd tussen de 15 en 18 graden is, dus 's winters lekker warm en zomers lekker koel. Onze gids bracht ons naar 1 van die grotten waar een klein cafetje was waar ze zelf gemaakte Sangria verkochten. 's avonds had ik een rondleiding in het Allhambra, dit is een van de grootste toeristische trekpleisters van Spanje en zeker de moeite waard. Ik had me ingeschreven voor een engelse toer maar bij aaankomst bleek dat er zoveel Nederlanders waren dat ze een duits-nederlandse tour gereld hadden, super handig :) Vroeger was spanje en portugal een tijd veroverd door Arabieren. Langzamer hand is dit toen weer terug veroverd door christenen uit het noorden. Granada was op een gegeven moment de enige provincie die nog islamitisch was, door geld aan de christenen te geven weren ze niet aangevallen en bleven ze een eigen provincie voor ongeveer 250 jaar. Om deze macht te tonen werd er op de heuvel van Granada een groot paleis gebouwd het Allhambra wat eigenlijk een alleen staand stadje was. Er is nog steeds een grote tuin met mooie fonteinen e.d. Het paleis zelf is prachtig versierd met veel symboliek vanuit de islam. Zo is een van de plafonds gemaakt van kleine stukjes houd die samen de doorbraak door de sterren naar de zevende hemel laat zien, echt prachtig gemaakt.
1 van de volgende keizers heeft hier nog een paleis gebouwd met de bedoeling om Granada de hoofdstad van Spanje te maken omdat hier, nadat Granada weer in christelijke handen viel, voor het eerst het weer 1 rijk was. Echter besloot zijn zoon dat niet Granada en ook niet Toledo ( wat destijds ook al een belangrijke stad was), maar juist een onbeduidend klein dorpje Madrid de hoofdstad van Spanje zou worden,omdat dit in het centrum van het rijk lag.

Zaterdag gingen mijn hostelgenoten weer naar huis dus ben ik zelf de stad ingegaan. Ik ben eerst naar een kleine kerk boven op de heuvel gegaan waar ook een kleine markt op het plein was. Daarna heb ik lekker door de straten gewandeld. Bij mijn hostel kon je de arabische cultuur goed zien. er waren veel smalle straatjes met kleine winkeltjes en theehuisjes en restaurants die prachtig versierd waren. 's avonds heb ik een van de grote processies gekeken die van het Alhambra naar beneden van de heuvel naar de grote Kathedraal in Granada ging. Daarna heb ik nog even in het museum van het Alhambra rond gekeken. Daarna ben ik nog naar een theehuis gegaan om nog een typische granada thee te drinken. Naast mij zat een spaanse familie waterpijp te roken. Ze probeerden een selfie te meken waarvoor de groep eigenlijk te groot was, dus ik vroeg of ik de foto zou maken. Dat vonden ze natuurlijk helemaal mooi vooral toen ik in mijn beste spaan s tot 3 ging tellen voordat ik de foto nam. Ze vroegen me of ik ook mee wou doen, nouja ik had eigenlijk geen keus voordat ik het wist werd er al een mondstukje aan mij gegeven en zat ik met een random spaanse familie waterpijp te roken. haha fantastisch! Een deel van de familie kwam uit Madrid, dus ik heb nu ook hun adres gegevens om ze een keer op te zoeken.

Gisteren moest ik helaas Granada weer verlaten omdat ik vandaag gewoon weer aan het werk moest, hier in Spanje heeft iedereen juist de donderdag voor de Pasen vrij en doen ze niet aan 2e paasdag. toen ik het hotel uit was om naar de bus tegaan kwam ik gelijk weer vastin een processie, waardoor ook de bussen niet konden rijden. Gelukkig kon ik een kilometer verder op nog wel een bus pakken en kon ik toch nog optijd op het bus station komen voor mijn bus naar Madrid.

Al met al heb ik echt een fantastische tijd gehad :)



  • 28 Maart 2016 - 22:32

    Monique:

    Wat een heerlijk verslag je hebt een leuke schrijfstijl. Mooie foto s erbij.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rianne

Actief sinds 06 Jan. 2016
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 4170

Voorgaande reizen:

06 Januari 2016 - 18 Augustus 2016

Rianne in Madrid

Landen bezocht: