50 minuten in 1 uur - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Rianne Boenink - WaarBenJij.nu 50 minuten in 1 uur - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Rianne Boenink - WaarBenJij.nu

50 minuten in 1 uur

Blijf op de hoogte en volg Rianne

28 Februari 2016 | Spanje, Madrid

Ik begin er van overtuigd te raken dat die gekke Spanjaarden slechts 50 minuten in 1 uur stoppen, de tijd vliegt hier voorbij. Ik ben inmiddels al weer bijna 2 maanden hier.
Op stage gaat het goed. Ik ben druk bezig met de eerste resultaten verzamelen. Maar zoals de onderzoekers onder jullie wel weten is dat slecht het begin, dan begint het gedonder pas echt. Vragen als: gaan we wel of niet imputeren (met de computer missende gegevens invullen). En wat te doen met personen die heel veel vragen missen? De vragenlijst van Italië was eerst anders, dus de gegevens komen niet overeen met de andere Europese landen. Leuk! wat moet ik hier mee? En telkens als je iets veranderd moet je de analyses opnieuw doen. Haha. Maar het is allemaal wel heel leerzaam. Het hoofd van onze afdeling kreeg ook nog een mail van iemand van Oxford university, of ze onze gegevens mochten hebben van de GWAS studie die we gaan doen. Super grappig om dat mee te maken want het zijn ook je concurrenten, dus hou je je gegevens voor je zelf en neem je het risico dat hun sneller zijn met publiceren of ga je een samenwerking aan?
Ik ben twee weken geleden naar Retiro geweest, een groot park in het centrum van Madrid. Het wordt hier ook wel de longen van Madrid genoemd :) Het is een mooi park waar veel mensen komen om te wandelen, fietsen, relaxen. In het midden kun je met kleine roeibootjes varen. Er zijn veel standbeelden en fonteinen en er is een heerlijke sfeer.
Een week geleden kwamen Yvette en Dominique een week vakantie houden. Heerlijk om weer eens gewoon Nederlands te kunnen praten. Dat soort dingen ga je wel missen als je hier 2 maanden bent. Yvette had me nog gevraagd of ik nog wat uit Nederland wou hebben. Ja een knuffel van jullie en een een pot pindakaas. Natuurlijk komt Yvette met een echte knuffelbeer aanzetten met een Big Hugs label, Haha super leuk!
Samen zijn we naar de dierentuin hier in Madrid geweest. Het is een redelijk grote dierentuin met verschillende shows met dolfijnen, zeeleeuwen, roofvogels en papegaaien. Ook is het een van de weinige dierentuinen in Europa die panda's hebben. Grappige beesten, maar ze toen niet veel meer dan bamboe eten en koprollen maken :)
Zondag zijn we naar een enorme vlooienmarkt in het centrum van Madrid geweest, na 2 uur rondlopen hadden we nog steeds niet alles gehad :) Daarna zijn we in de stad gaan rondlopen en op verschillende terrasjes wat gedronken en gegeten. Super gezellig. s 'avonds hebben Dominique en Yvette pizza's gebakken, lekker!
Tja en dan heb je nog mijn huisgenoten. een verhaal apart. Toen ik hier kwam was alleen Elena hier, een super aardig Spaans meisje. Een paar weken later kwam Maria, ook een Spaans meisje die heel weinig Engels spreekt. We konden het prima vinden met ons driëen. Onze huisbazin woont nu in Londen en ze komt af en toe langs als ze dingen hier in Spanje moet regelen en slaapt dan hier op de bank in de huiskamer. Prima, dat heeft ze allemaal vertelt in het skype gesprek die ze met je voert voordat je de kamer krijgt. Ze was hier een paar weken geleden. Ze is zo'n beetje het tegenovergestelde van mij: Ze zeurt de hele dag door, dat het huis niet schoon is ( eh dit huis is super schoon), Ze vind een jonge leuk die ze niet kan krijgen, Ze heeft niet genoeg geld, Ze heeft geen goede baan. En dat hoor je dan minstens 5 keer per dag voor 1 hele week. Voor de rest maakt ze zich druk om kleren en make-up ( he wat is dat?) En toch heb ik ook hele leuke gesprekken met haar gehad en kon ik het ook wel een beetje met haar vinden. Er lagen nog wat spullen van haar op Maria's kamer, dus ze had Maria gevraagd of ze deze mocht pakken om ze te verplaatsen naar de nieuwe kast in de woonkamer, en dat was goed. Ze had ook laten weten dat ze nog een paar dagen langer zou moeten blijven om nog wat dingen te regelen en haar spullen verder op te ruimen zodat wij meer ruimte hadden. Nou ja ik ben een makkelijk persoon dus ik vind het niet erg als ze wat langer in de woonkamer is, die wij dan niet kunnen gebruiken. Mijn andere huisgenoten echter waren hier niet blij mee, je huurt een huis dan moet je de spullen en kamers ook gewoon kunnen gebruiken. Dus toen ontstonden er wat spanningen. 's avonds was ik met Marèl aan het skypen, ik hoorde dat mijn huisgenoten en huisbaas in de keuken aan het praten waren. Toen ik net had opgehangen hoorde ik Maria 'Policia' zeggen. Oke mijn Spaans is super slecht, maar dat betekent politie, what the f*ck is daar nou weer aan de hand? Dus ik loop naar de keuken om tot de conclusie te komen dat iedereen geërgerd naar zijn eigen kamer/huiskamer gaat. I missed all the fun! oke kan iemand me uitleggen wat hier aan de hand is? Ja dat konden ze wel. Ze hadden een discussie gevoerd in de keuken over dat het niet oke was dat de huisbaas zolang hier bleef enzo. En Maria was boos geworden omdat ze in haar kamer was geweest en aan haar spullen had gezeten. Dit had ze gedaan om haar eigen spullen te kunnen pakken en deze naar de woonkamer te vervoeren. Maar Maria had verwacht dat ze dat op maandag had gedaan toen ze haar toestemming had gegeven en niet pas op donderdag. Dus ze was helemaal gaan flippen dat onze huisbaas op haar kamer was geweest. En ze ging dreigen met dingen als; Je mag niet zonder toestemming op mijn kamer komen, mijn moeder is advocaat, ik kan nu zo de politie bellen etc. (Spaans tempramen zeker?) Dus mijn huisbazin had zoiets daarna gezegd als: Als je het niet eens bent met hoe de dingen hier gaan en dat ik af en toe naar Madrid kom en dan op de bank slaap is het misschien beter om een andere kamer te zoeken. Toen flipte Maria hem helemaal en besloot per direct haar spullen te gaan pakken en te vertrekken. Het wat toen 11 uur 's avonds en ze is tot 1 uur 's nachts bezig geweest. Later heeft ze nog contact gehad met mijn andere huisgenoot dat het toch wel een erg impulsieve actie van haar was en dat het eigenlijk helemaal niet handig was omdat ze nu met al haar spullen bij een kennis moet slapen (goh dat had ik je ook wel gelijk kunnen zeggen, we hebben je nog geadviseerd om tot het weekend te wachten om dan rustig te verhuizen.) Nou ja daarna was de rust wel weer terug gekeerd. Mijn huisbazin is inmiddels gewoon weer in Londen en omdat de kamer nu leeg staat konden Yvette en Dominique die mooi gebruiken. Elena, mijn andere huisgenoot heeft inmiddels ook een andere kamer gevonden in het centrum van Madrid. Ze had er geen zin in om onze huisbazin vaker over de vloer te hebben met een hoop gezeur over wat er allemaal wel niet goed is. Dat vind ik wel jammer want ik kon het wel goed met haar vinden. Nu dus weer opzoek naar nieuwe huisgenoten.Eentje komt volgende week al. Ik ken haar voor de rest niet maar ze werkt in een laboratorium in een ziekenhuis ook in kankeronderzoek. Dus daar hebben we in ieder geval een raak vlak Ze spreekt ook goed engels, dus dat is fijn. En voor de rest is het afwachten.
Gisteren ben ik nog met een Italiaanse collega de stad in gegaan om een cadeautje te kopen voor een andere collega die net bevallen is van een zoon. En natuurlijk ook weer wat gedronken in een café :)
Zo nu zijn jullie weer een beetje op de hoogte van wat ik allemaal aan het doen ben en beleef.
Dikke knuffel en kus :)

  • 29 Februari 2016 - 08:09

    Monique Krabbenborg:

    Je maakt wat mee Rianne. Het is super leuk om te lezen. Succes met ullie onderzoek.

  • 29 Februari 2016 - 09:59

    Lizette:

    Hoi Rianne, leuk je verhalen te lezen en handig dat je een link in de buurtap doet. Wat heb jij toch een heerlijk ongecompliceerd karakter en lekkere Hollandse nuchterheid

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rianne

Actief sinds 06 Jan. 2016
Verslag gelezen: 204
Totaal aantal bezoekers 4182

Voorgaande reizen:

06 Januari 2016 - 18 Augustus 2016

Rianne in Madrid

Landen bezocht: